dag 3

31 december 2015 - Bayamo, Cuba

na ons mooie hotel verlaten te hebben in Santiago de Cuba zijn we onderweg naar Bayamo maar eerst stoppen we in de kerk de Basilica de nuestra senora de la cabrid del Cobre. ( bescherm vrouwe van Cuba) Of te wel de kerk waar de paus 3 maanden geleden gepredikt heeft! Daar hebben we een mooi kaarsje aangestoken voor mama en de kerk bewonderd. Weer onderweg naar Bayamo waar we de mooiste winkelstraat van Cuba hebben gezien! Het winkelcentrum van Kortenhoef is er groot bij! Daar rondgelopen te hebben en de supermarkten waar de locals komen kregen ze net eieren binnen, het hele dorp loopt bijna uit om eieren te kopen heel frappant om te zien en zo onvoorstelbaar voor ons! De les van vandaag van de reisleider was dat de mensen in Cuba afgepast eten krijgen door middel van een bonnenboekje. Dan hebben ze voor ongeveer 2 weken genoeg aan eten en de rest moeten ze zelf bij elkaar sprokkelen met de 15 cuc die ze per maand minimaal verdienen. Een dokter verdiend ongeveer 50 cuc per maand en klust in de avond bij als bijvoorbeeld taxi chauffeur, en dat terwijl de prijzen bijna gelijk zijn aan die van ons. gas water licht etc zijn wel gesubsidieerd echter 15 kuck staat aan 15euro! zo dat was de les van vandaag. Na Bayamo zijn we door gereden naar siërra Maestra of te wel een plaats in de bergen van het guerrilla gebied. Dat was ons verblijf van oud en nieuw. Na traditioneel met zijn allen op de idealistische plek speenvarken gegeten te hebben lagen we om 23:15 uur met zijn allen op bed. Beetje jetlag met een drukke dag. De Cubanen vieren zo oud en nieuw; eten (speenvarken ) en samen zijn. De gehele dag zijn we dan ook varkens tegen gekomen die geslacht (midden op straat) of al geroosterd werden aan een houten stok.

Ciao

1. Danielle & Kevin:
    3 januari 2016
    Happy newyear!!! Een gelukkig, liefdevol en vooral gezond 2016! Maar hebben jullie de jaarwisseling wel mee gemaakt?? Aangezien jullie 23:15 op bed lagen... Hebben ze wel vuurwerk in Cuba? Of moesten jullie het alleen doen met speenvarken ;-). Wel zielig hoor voor die varkens. Geniet nog even!
  2. Cees de Jong:
    3 januari 2016
    Geen moslim land zeker Pa.
  3. Tamara:
    3 januari 2016
    Haha ik zou geen hap speenvarken meer door mn keel krijgen als je ze overal geroosterd ziet worden :(