Dag 11 rondje lago Trasimeno

4 september 2019 - Arona, Italië

Vandaag hebben we een rondje meer gedaan het "Lago Trasimeno meer",Dit is het drie na grootste meer van Italië. En het ligt ten noorden van Umbrië grens Toscane.

Na het dorpje boven in de bergen bewonderd te hebben en dan vooral het panorama vieuw zijn we rustig aan afgedaald naar het meer Lago Trasimeno meer en dan naar het mooie dorpje Castiglione del lago. Het dorpje ligt fraai gelegen op een heuvel aan de oevers van het meer en verscholen achter de hoge stadsmuren. Aangekomen bij het dorpje hebben we de auto geparkeerd en zijn we lopend naar het meer gewandeld. Wat een groot en mooi meer! Na het meer bewonderd te hebben kregen we natuurlijk weer trek en zijn we het dorpje ingewandeld. Nou dat was een hele klim vanaf het meer schuin de heuvel op, maar dan hebben we in ieder geval wat voor de lunch gedaan. Aangekomen in het dorpje hebben we heerlijk gegeten bij Enoteca Battilani. Een heel lief klein restaurantje waar ze hun wijn en bier (allemaal lokaal) ook verkopen! Na gesmikkeld te hebben van een heerlijke plate met lokale worst en kaas en bruchetta's hebben we het restaurant bewonderd wat ze allemaal voor wijn hebben! Echt ongelofelijk mooie wijnen en zelfs een kast waar een wijn in staat van 18oo euro!! Die mocht Maikel dus wel laten staan! De wijn die hij daar gedronken heeft is meegegaan naar huis inclusief het plaatselijke biertje.

Na de lunch nog even het centrum door gewandeld en als toetje een heerlijk ijsje gegeten en de winkels bewonderd die de plaatselijke specialiteiten verkopen!! Wat heerlijk allemaal zeg mmhhh.

Op de terugweg kwamen we langs een bord met over 500 meter olijf en wijnboer. Nou daar moesten we natuurlijk even stoppen want dat willen we wel zien. Privé rondleiding gehad van het proces van de olijven en de wijn. Nou ik kon los hoor, geweldig om het proces te zien! Wij weten nu hoe de olijven geplukt worden en geperst en daarna worden gebotteld. Na de rondleidingen natuurlijk het een en ander aangeschaft want de wijnkoelkast thuis moet natuurlijk gevuld worden anders is die ook maar zo leeg.

Na de uitleg en de proeverij verder terug gereden naar Citta di Castello. Daar had Maikel op de eerste dag een overheerlijke wijn gedronken die hij graag wilde meenemen als cadeau voor zichzelf. Dus zo gezegd NIET zo gedaan. De slijter was er niet meer en op internet had Maikel al uitgezocht dat de wijn uit dat jaar al was uitverkocht! Deze komt namelijk uit het jaar 2007 en is plaatselijk geproduceerd.

Waar we de eerste dag gegeten hadden is Maikel terug gegaan en heeft de laatste 4 flessen gekocht, toen was de man door zijn hele restaurant voorraad heen. :)

Nou na alle voorraad inkopen gingen we door na het huisje om neer te ploffen en te relaxen. De volgende dag gingen we weer op pad naar ons laatste huisje. Richting het noorden van Italië.