dag 4

1 januari 2016 - Camagüey, Cuba

We worden wakker van een kabbelend beekje krekels en vogels, heerlijk rustgevend! We beginnen met een voor mij heerlijk ontbijt; buiten heerlijk koel tussen alle beesten in de natuur!!! Voor mij idealistisch voor andere minder. Na ons ontbijt hebben we onze stevige wandelschoenen aangetrokken en zijn we de bergen in getrokken met onze eenarmige gids George! Nou George was handiger tijdens de wandeling dan wij bij elkaar! Hij kon prachtige verhalen vertellen over de posten van Fidel en flora en fauna. De beklimming was 3 Cubaanse km's maar het waren 11 Nederlandse km's! Terug in ons hotel hebben we heerlijk gedoucht en gegeten nou ja gebunkerd eerder want ons ontbijt was 1 broodje dus dat bord spaghetti ging er wel in.
We vervolgde onze rit naar Gamaguey waar we een eenvoudig hotel aantroffen.  S-avonds hadden we een modeshow in het hotel. Het was zeker weten zomerkleding. Was het vertier of een modeshow?! Ach wij hebben iig lol gehad.
De Cubaanse les van vandaag ging over de zorg in het land. Alle medische zorg voor alle lagen van de bevolking is gratis, maar dan ook alle zorg. Denk hierbij aan geslacht verandering maar ook een verkoudheid. Echter moeten de Cubanen wel hun medicijnen betalen die ze gebruiken. De Cubanen zijn het land welke de 2e beste doktoren van Amerika zijn en hebben een verdrag met Venezuela om doktoren uit te lenen aan Venezuela. De doktoren meer vrijheid, Venezuela blij met de doktoren en Cuba blij want het levert geld op. Door het verdrag met Amerika worden hier ook wetenschap gedeeld. De Cubanen hebben bijvoorbeeld een vaccin tegen longkanker, Amerika gaat dit nu onderzoeken wat hun er mee kunnen!

Ciao

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marianne Zeeman:
    3 januari 2016
    Leuk om te lezen dat jullie het naar je zin hebben. Als je de armoede daar ziet ga je pas beseffen hoe goed wij het hier hebben. Bij ons gaat verder alles gewoon door. Er was veel vuurwerk tijdens oud en nieuw en in utrecht veel rotzooi,dus veel werk. Straks gaan wij horen hoe de vakantie van Joyce en Roy is geweest. Wij wachten wel weer op het volgende verslag.
    Veel plezier en de groeten ook van henk
  2. Cees de Jong:
    3 januari 2016
    Mooi verslag, vooral in de vroege morgen wakker worden met al die dieren geluiden. Met onze dieren gaat het goed, wel wat stil zonder jullie op zondag morgen. Over die zomerse kleding, zo zijn de dames ook gekleed op mijn boerinnen kalender gewoon in de zomer opgenomen. Groetjes van hier en de dieren Pa.
  3. Tamara:
    3 januari 2016
    Oh heerlijk een bergwandeling! Kan niet wachten tot we de foto's kunnen zien! !
  4. Hans Ridder:
    3 januari 2016
    We hebben jullie verslag met veel interesse gelezen.
    Het geeft aardig weer hoe de mensen daar leven.
    De jaarwisseling is hier rustig verlopen met heel veel vuurwerk in de straat.
    Hier is alles ok.
    We wachten weer op het nieuwe bulletin en wensen jullie veel plezier daar. Alla / Hans